A- A A+
QUÈ ÉS LA PROGRAMACIÓ TELEVISIVA?
Programar és dissenyar la graella i avaluar l'horari i el dia en què els programes atreguin el major nombre d'espectadors.
Programar televisió és establir un procés comunicatiu entre l'emissora i el seu públic.
Línies mestres dels departaments de programació:
  • Complir la normativa legal.
  •  Fixar l'audiència a la qual dirigir-se.
  • Avaluar el potencial comercial dels programes.
  • Saber on trobar els programes necessaris per a la planificació creada,
  • Fer la graella, seleccionant l'horari i ordre més convenient per a l'emissió de programes.
  • Participar en la venda d'aquest servei a l'espectador i els anunciants, produint en el seu cas els espais autopromocionales.
  • Comprovar el perfecte ajust de l'ordre d'emissió dels programes.
  • Avaluar els resultats de l'audiència aconseguits.
Factors que determinen LA PROGRAMACIÓ.
  1. la legislació: l'activitat televisiva està sotmesa a diverses normatives legals europees, estatals i autonòmiques
  2. les regles del consum televisiu: fan referència a la manera en què els ciutadans organitzen la seva vida i com aquesta es relaciona amb la televisió.
  3.  la imatge de l'emissora: el programador ha de fer un projecte editorial i crear una determinada imatge que individualitzi la seva posició en el conjunt de l'oferta.

AUDIÈNCIA I PROGRAMACIÓ.
PERFILS DE TELEESPECTADORS.
Les estimacions d'audiència en tots els països són realitzades per empreses alienes al propi servei televisiu; a Espanya ho fa, des de primers de la dècada dels noranta, l'empresa SOFRES Audiència de Mitjans.
Els interessats, fonamentalment emissores televisives, productores i agències publicitàries, es subscriuen i paguen les dades que necessitin conèixer.
El coneixement dels gustos de l'audiència es realitza a partir dels resultats que proporciona una mostra d'espectadors la composició reprodueix fidelment les característiques socials i demogràfiques del conjunt de la població.
El disseny de la mostra per estudiar l'audiència atén variables com l'edat, el sexe, l'hàbitat, la classe social, la mida de la llar ia altres com el nombre de nens a la llar o el nombre de televisors o vídeos.
En total la mostra abasta a 3105 llars de tot Espanya en els que viuen un total de 10.029 individus.
En tots aquests llars, que els experts consideren suficients per proporcionar dades molt fiables del comportament del conjunt de l'audiència, es col·loca un audímetre, aparell que es connecta al televisor i recull els canvis de canal i les persones que en cada moment estan davant el televisor. Les informacions del consum televisiu diari les emmagatzema en la seva memòria i les envia a un ordinador central per via telefònica a la matinada. Amb la dades dels 3105 audímetres es preparen les dades generals que estan disponibles a la següent matí.
AUDIÈNCIA I PROGRAMACIÓ.
LES BANDES DIÀRIES
hora

Tipus de banda

Tipus de programa

7:30-09:00

despertador

informatius i infantils

9:00-13:00

matinal

informatius, magazins de dones

13:00 -15: 00.

accés al migdia



15:00-16:00

migdia

segon prime time

informatius

16:00-18:00

Sobretaula

dones

18:00-20:00

tarda

magazins de dones o joves

20:00-21:00.

Accés a prime time



21:00 - 24:00

prime time



00:00 - 02:30

latenight

programes transgressors o d'adults.

Divisió establerta per GECA

LA SETMANA,
Sol dividir-se la programació setmanal en dos grans blocs:
I.- de dilluns a divendres
II.- dissabte i diumenge
LES ESTACIONS.
Es poden distingir tres grans estacions de consum televisiu:
temporada alta

Novembre / Desembre

Gener / Febrer

temporada mitja

Març / Abril / Maig / Juny



Setembre / Octubre

temporada baixa

Juliol / Agost

LA PROFESSIÓ DE L'PROGRAMADOR.

Tasques del director de programació:

  • Cercar i seleccionar d'idees
  • Controlar el procés d'elaboració dels continguts creats pel seu equip
  • Establir polítiques de producció
  • Fixar la programació
  •  Verificar el desenvolupament horari de l'emissió
Característica fonamental: empatitzar amb l'audiència, "comprendre" els seus pensaments.
ESTRATÈGIES I TÈCNIQUES DE PROGRAMACIÓ.
L'èxit d'un programa té més a veure amb la seva adequada col·locació a la graella i amb el que en aquest moment ofereixi la competència que amb el seu 'qualitat' intrínseca.
Algunes tècniques de programació són:
  • Contraprogramació. Programar, a la mateixa hora, per a un perfil diferent que l'emissora líder.
  • La punta de llança o iniciar la programació d'un bloc horari amb un programa d'èxit
  • El mètode en el qual col·loquem un programa nou entre dos que estan avalats pel seu impacte d'audiència
  • Iniciar un programa que va competir amb altres algun temps abans que ho fa la competència
  • El dúplex o l'emissió successiva de dos episodis tal com es fa amb moltes sèries de ficció espanyola o estrangera.

LA PROGRAMACIÓ DE LES CADENES DE PAGAMENT.
Des de les estratègies i tàctiques del quefer programativo cal diferenciar entre:
A.- Televisió de programació multigènere i momocanal: Exemple: Canal +
B.- Televisió programació multicanal i monogènere.Exemple: digital més esport, digital plus cinema
LA PROGRAMACIÓ DE LES TELEVISIONS LOCALS
Habitualment, la programació de les emissores locals es basa en les tècniques de contraprogramació.
Hi ha dues grans categories de programes locals:
  •   els informatius incloent en aquest apartat els esports;
  •   la cobertura especial dels actes o successos en la comunitat.
Des del punt de vista de la realització concreta de la graella, proliferin els formats articulats a partir de les trucades dels televidents (com els de tarot) o les entrevistes al plató,
Algunes televisions locals han aconseguit programacions originals, com per exemple, Barcelona TV, una emissora finançada per l'Ajuntament de Barcelona, que va crear una graella dividida en dues úniques franges: de les nou del matí a nou de la nit està programat un únic espai, BTV Magazine, que està concebut a partir de l'emissió d'unes heterogènies 'càpsules' audiovisuals de cinc minuts de durada. Per la seva banda, l'horari de màxima audiència està programat a partir de la fórmula de 'nit temàtica'
Sigui com sigui, les televisions locals es beneficien del fet que Sofres no proporciona dades d'audiència dels mercats locals i per això les seves ofertes programàtiques no estan sotmeses als dictats immediats del ràting.
PROGRAMACIÓ I PROMOCIÓ.
Els programadors utilitzen els espais promocionals per transmetre una determinada imatge de l'emissora
Les autopromocions internes de la cadena en el desenvolupament de la seva pròpia emissió és la part més característica del fenomen de la promoció televisiva:
  •  promocionar la cadena, sovint coincidint amb el canvi de les estacions, les estratègies promocionals intenten:
    • Mantenir a l'audiència que es té
    • Aconseguir audiència nova
  • promocionar programes,
  • el departament de programació ha de triar els programes que necessiten o han promocionar-(pel seu cost de producció o el seu caràcter emblemàtic).
Joomla templates by a4joomla