Free Cinema fou un moviment cinematogràfic britànic que va néixer els anys 1950 i es prolongà fins la dècada dels 1960 i que es caracteritzava per implementar una estètica realista en el cinema de ficció i documental ocupant-se de retractar històries creades a partir d'allò que és quotidià i compromès amb la realitat social de llavors, essent una reacció a l'artificialitat narrativa de Hollywood i a la dramatúrgia britànica. El moviment fou influenciat per la Nouvelle Vague francesa.
Reaccionant davant la tradició cinematogràfica i dramatúrgica britànica, un grup d’autors va proposar, a finals de la dècada dels cinquanta, una renovació d’aquestes activitats, atenent en major grau als temes que interessaven a les classes més populars. Aquest conjunt de creadors va rebre el nom de “Els joves irats”, i un dels seus principals activistes i impulsors va ser l’escriptor John Osborne. Al seu voltant van reunint-se diversos cineastes, influïts per les nocions posades d’actualitat per la nouvelle vague francesa.
La seva intenció d’elaborar un cinema socialment compromès va donar lloc a la corrent anomenada british social realism (realisme social britànic), també anomenat free cinema, que no era sinó una manera de reaccionar a l’artificialitat narrativa de Hollywood.
Característiques:
- El Free Cinema busca, seguint la línia del cinema documental i del neorealista italià, apropar-se als éssers anònims de la societat, mitjançant un tipus de cinema rodat amb petits equips i al marge dels estudis, amb un cost inferior al d'un simple noticiari i empleant-hi la música de jazz per les seves bandes sonores.
- Els primers títols del nou cinema seran Together, de Lorenza Mazetti, trist història sobre una parella de sordmuts; O Dreamland, de Lindsay Anderson, estudi sobre els visitants d'un parc d'atraccions i Momma don't allow, de Karel Reisz i Tony Richardson, crònica d'una nit en un club de jazz per part d'un grup de joves. Aquestes tres pel·lícules es presenten conjuntament a l'Institut Britànic del Cinema el febrer del 1956, donant-se lectura en l'acte al "Manifest dels Joves Irats", (Angry Young Men), que és un grup de joves procedents del teatre, capitanejats per John Osborne, que fundarà Woodfall Film, la productora que intenta concedir una independència al moviment.
- Aquestes pel·lícules resumiran ja el punt de vista dels nous realitzadors, que difondrà la revista Sequence. Destaca en llurs obres un incorformisme social, una crítica dirigida a la burgesia i a la societat, amb un fons d'amargor i ironia. Són un reflex de la tristesa de la vida urbana absolutament mecanitzada, denuncien l'aïllament de l'ésser humà, tot i els avenços socials, mostren un compromís social valent amb un enfocament humà i demanen un cinema autènticament independent, contat de manera realista.
- En el pla formal, el seu cinema evolucionarà des del respecte absolut al fet contat, no s'ha d'oblidar que es formen amb el documental, fins el cinema de ficció amb l'ús d'efectes expressius molt lliures.
Entre els més distingits defensors de la nova tendència figuraven els crítics de les revistes “Sequence” i “Sight and Sound”, els qui van proposar com a pauta el llargmetratge "Un lloc en la cimera" (1959), de Jack Clayton, produït per James i John Woolf Remus, i inspirat en una novel.la de John Braine.
Els fundadors de “Sequence” eren Lindsay Anderson, Gavin Lambert, Tony Richardson i Karel Reisz, i entre els seus principals intencions figurava la posada en pràctica del manifest inaugural del grup, publicat el 1957. Molt conegut en l’àmbit teatral, Anderson va rodar diversos documentals que recollien els principis del moviment. Entre ells figuren Foot and mouth (1955) i Every day except Christmas (1957). A aquests cal afegir dos llargmetratges, El ingenu salvatge (1963) i If … (1968). Precisament el protagonista d’aquest darrer film, Mick Travis (encarnat per Malcolm McDowell) va ser recuperat per Anderson en dues pel.lícules posteriors, O Lucky man! (1973) i Britannia Hospiral (1982), on insistia en la seva crítica als estaments més poderosos de la societat britànica.
Reisz, d’origen txec, va publicar a “Sequence” i “Sight and Sound” diversos articles al voltant de la narració cinematogràfica.C om a fruit d’aquest interès, va donar a conèixer el 1953 el seu llibre “The technique of film editing”, escrit juntament amb Gavin Millar. Els primers passos de Reisz al cinema els va donar amb Lindsay Anderson i Tony Richardson. Al costat de Richardson va rodar el documental Momma Your say allow (1955).Posteriorment, va estrenar We are the Lambeth Boys (1959) i un llargmetratge de ficció, dissabte nit, diumenge matí (1960). No obstant això, títols posteriors de la seva carrera, com Isadora (1969) i La dona del tinent francès (1981), escapaven de l’àmbit del free cinema.
Tony Richardson era director teatral, havia treballat a la BBC com a productor entre 1952 y1955, i va elaborar al costat de Reisz l’esmentat projecte de Momma Your say allow. Ben rebut per la crítica, aquest documental es va comercialitzar el 1956, el mateix any en què John Osborne estrenava l’obra teatral “Mirant enrere amb ira”, on cristal el missatge provocador dels “joves irats”. Richardson, encarregat de dirigir la posada en escena, va filmar després la seva adaptació cinematogràfica, Mirant cap enrere amb ira (1959), a la qual van seguir noves mostres del free cinema com El animador (1960), Rèquiem per una dona (1961) i La solitud del corredor de fons (1962).
La influència del free cinema mai ha desaparegut del cinema britànic. Entre les seves més importants hereus figuren Ken Loach i Stephen Frears, que precisament va començar la seva carrera professional al costat de Lindsay Anderson i Karel Reisz. Films de Frears com La meva preciosa bugaderia (1985), Obre’t d’orelles (1986) i Sammy i Rose s’ho munten (1987) proclamen la vigència d’alguns dels principis que va defensar el grup original.