A- A A+
La irrupció de les televisions autonòmiques, l'any 1986 i posteriorment de les cadenes privades va trastocar el panorama televisiu espanyol. La radiotelevisió pública que es mantenia, amb prou feines, per mitjà dels ingressos publicitaris, es va veure obligat a compartir-los amb les noves televisions. Això va imposar un nou model televisiu basat en la recerca desesperada d'audiències que atraguessin les inversions publicitàries i va provocar una saturació publicitària generalitzada i una degradació dels continguts, que sembla augmentar cada dia, tot i les crítiques.

Només un públic format audiovisualment i conscient dels seus drets com teleespectador, pot influir sobre les televisions perquè emetin productes audiovisuals de qualitat.


Has de saber:

  • Tots els mitjans de comunicació es financen en major o menor mesura a través de la publicitat. Els diaris i revistes convencionals també depenen dels ingressos publicitaris. Els diaris de distribució gratuïta es financen de manera exclusiva amb publicitat.
  • En el cas de la ràdio i la televisió comercials, la publicitat és la seva font de finançament i també, en part, de la televisió pública.
  • Fins a l'any 86 tota la publicitat girava al voltant de Televisió Espanyola. Amb l'arribada de les televisions autonòmiques i privades, es va entaular una lluita despietada per aconseguir anunciants.
  • Es va fer necessari llavors incrementar al màxim les seves audiències. Va augmentar el nombre d'anuncis i es va degradar la qualitat dels programes.
  • El públic es queixa dels continguts de la televisió, però s'enganxa de forma massiva a l'anomenada teleporqueria.
  • Davant l'alarma social, els responsables polítics juntament amb les pròpies cadenes de televisió, signen convenis d'autoregulació, en ells es comprometen a vigilar la qualitat dels seus programes i protegir la infància i la joventut dels continguts perniciosos per a la seva formació.
  • El 1993 es va signar el primer Conveni per a l'Autoregulació de les Cadenes de Televisió, i un altre similar en 2004.
  • El grau de compliment d'un i altre conveni ha estat poc satisfactori. La supeditació a les audiències ha acabat amb els bons desitjos expressats per les cadenes de televisió.







Joomla templates by a4joomla