A- A A+

No us emboliqueu amb aquest dos conceptes.  És més senzill del que sembla. De fet el concepte que s’acostuma a fer servir és el del “share o quota de pantalla” però cal entendre ambdós conceptes. En el dossier estan explicats (pàg 18). Us afegeixo quatre línies per tal d’aclarir les coses.

L'anàlisi d'audiències televisives és un tipus d'anàlisi d'audiències que consisteix a conèixer el nombre de persones que veuen un programa en un canal de televisió. Tal i com hem vist a classe hi ha diverses formes de determinar aquest percentatge segons amb que sigui comparat.

  • La quota de pantalla, o share és una xifra que indica el percentatge de llars o espectadors que estan veient un programa de televisió  respecte del total que, durant l'emissió d’aquest programa, tenen encès seu televisor .

 La suma de les audiències donen com a resultat el que s'anomena com a ' share total ', que representa el total d'aparells receptors encesos cap a un programa en un moment donat en diferents canals . Per tant, el share total indica el total d'audiència que es reparteix entre les diferents cadenes de televisió. Per tant, la quota de pantalla representa la part del share total que cada cadena aconsegueix.  Aquesta dada es mesura amb audímetres.

 

  • D'altra banda, l'índex d'audiència, o rating és una xifra que indica el percentatge de llars o espectadors amb la televisió encesa en un canal, programa, dia i hora específics ( o mitjana de minuts i dates ), en relació al total de televidents considerats en la mostra (encesos i apagats).

 

De manera més sezilla:

podem dir que el share defineix la preferència de l'espectador cap a un programa o un altre que s'està emetent en un moment determinat, mentre que el rating mesura la quantitat de persones que en un moment específic està veient un anunci o pel·lícula.

 


 

Jo us proposava que visitessiu algun diari digital i revisessiu les notícies referents a aquests dos conceptes. Vegeu-ne alguns exemples:

 

  • 'Gran Torino'

TV3 va guanyar en el 'prime time' d'ahir divendres gràcies a l'emissió del film 'Gran Torino'. L'obra de Clint Eastwood va convèncer 430.000 espectadors, que van suposar un 15,8% de 'share'. Aquesta emissió de la pública va ser la quarta més vista del dia. De fet, les cinc primeres és vistes del dia van ser de TV3 també.

La líder de la jornada va ser l'emissió del 'Telenotícies migdia', amb 555.000 espectadors de cara la pantalla i un generós 27,5% de quota de pantalla. El va seguir un altre espai informatiu, el 'TN' del vespre, que va recollir un 'share' del 18,4% gràcies als 506.00 espectadors que s'ho van mirar. 

El millor paper de les cadenes espanyoles a Catalunya el va fer el concurs 'Pasapalabra', de Telecinco, que va ser vist per 359.000 persones, un 15,1% del 'share'. Un altre concurs espanyol, 'Me resbala', d'Antena 3, va ser el segon espai en castellà més vist del dia amb 336.000 espectadors i un 11,3% de quota de pantalla.

O podeu analitzar-ne d’altres a

http://www.ara.cat/media/TV3-proclama-daudiencia-quart-consecutiu_0_1057694375.html

http://www.ara.cat/media/barca-champions-audiencia-televisio-share-espectadors_0_490151188.html

http://www.ara.cat/media/Set-televisions-catalanes-sintonitzar-Barca-Madrid_0_474552825.html

 

Joomla templates by a4joomla