Estructura de l'examen
La prova consta de dos exercicis (núm. 1 i núm. 2). El primer exercici (núm. 1) és comú; el segon exercici (núm. 2) presenta dues opcions (A i B) de les quals l'alumne n'ha de triar només una.
Part comuna: Exercici núm. 1.
Consisteix a donar resposta a tres qüestions concretes de forma breu, per tal de demostrar els coneixements de caire històric, teòric, tècnic i l'ús de la terminologia apropiada de la matèria.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Part optativa: Exercici núm. 2.
Consisteix en donar una resposta de caràcter pràctic-teòric que demostri el nivell de reflexió i capacitat analítica sobre una part del currículum, a fi de valorar l'experiència que ha tingut l'examinand sobre els diferents àmbits de la matèria durant la seva formació en el batxillerat. La seva estructura és variable, pot ser una única qüestió o dividir-se en dues o tres qüestions, totes al voltant del mateix concepte teòric. Donat que l'exercici núm. 2 ofereix dues opcions a triar per l'alumne, aquestes opcions seran complementàries, és a dir, el contingut teòric de cadascuna d'elles serà diferent, per tal de donar a l'examinand la possibilitat real de tria de continguts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.
Exercici núm. 1.
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
- Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l'exercici.
- Correcta aplicació del llenguatge específic de la matèria.
- Correcta exposició i ordenació d'idees, jerarquia de conceptes, etc.
- Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l'entorn quotidià.
Exercici núm. 2.
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
- Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
- Correcta aplicació i fluïdesa del llenguatge específic de la matèria.
- Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
- Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.
- Capacitat imaginativa: la capacitat d’analitzar visualment la imatge.
- Capacitat deductiva i d’atenció en l’anàlisi:
- La comprensió d'allò que es demana.
- L'aplicació de conceptes visuals i audiovisuals.
- La justificació de les pròpies decisions.
Tant a les respostes de l’exercici 1 com de l’exercici 2, a més de text escrit es demanarà dibuixar. En aquest cas, es valorarà el procés de realització i la correcta execució dels dibuixos d’acord amb els següents aspectes:
Capacitat resolutiva:
- El dibuix, tot i que, segons sigui l’enunciat, pot tenir un grau d’esquematització elevat, ha de ser polit. Cal evitar línies imprecises i brutes o tintes planes que no ho siguin (llevat que es cerqui un efecte expressiu molt clar.)
- Es tracta de dibuixar de forma intel·ligible i que el dibuix sigui comprensible per si mateix. No s’acceptarà una explicació per escrit sobre que s’ha volgut dibuixar.
- En cas d’ombres, aquestes han de ser creïbles i coherents.
- La composició de l’enquadrament ha d’estar justificada.
- La tipografia ha de ser apropiada i s’ha d’entendre.
Capacitat imaginativa:
- La previsió de resultats.
- La capacitat d'establir interrelacions entre els diferents llenguatges de la matèria: text, so, imatge, moviments, etc.
- La capacitat d'analitzar visualment la imatge.
- La capacitat expressiva i comunicativa mitjançant les diferents tecnologies dins del context creatiu.
Capacitat deductiva i d'atenció:
- La comprensió d'allò que es demana.
- La planificació del treball.
- L'aplicació de conceptes visuals i audiovisual.
- La justificació de les pròpies decisions.
En el cas específic que la pregunta sigui dibuixar un guió il•lustrat caldrà tenir en compte el següent:
a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.
b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana):
- Ordre de seqüència i pla.
- Dibuix (d’acord amb les especificacions generals).
- Tipus de pla (cal assenyalar-lo).
- Duració estimada del pla.
- Descripció de l’acció en text.
- Informacions complementàries com transicions, moviments, efectes diversos, etc.
Informació addicional de la matèria
Material per a l'examen de Cultura audiovisual
Es suggereixen diferents materials de dibuix de tècniques seques per a la part gràfica com:
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids
En els següents documents en format PDF trobareu un “Model de prova PAU” ajustat a l'actual estructura de l'examen, el “Llistat de pel•lícules” amb les 12 millors pel•lícules de la història del cinema i la Bibliografia d’aquesta matèria.