EL SERVEI PÚBLIC de radiodifusió
A Espanya tota activitat televisiva és considerada de servei públic.
No totes les emissores són de titularitat pública.
activitats televisives
producció emissió
difusió
models Fundadors
model Europeu
Model públic gestionat per l'Estat Idees base:
La TV és un instrument per educar, informar i entretenir
La TV ha de ser garant del dret a la llibertat d'expressió i estar al servei del pluralisme
model Nord-americana
L'Estat no gestiona televisions ni produeix continguts. Idea base:
La TV és una activitat comercial privada.
LA TELEVISIÓ PÚBLICA
FONTS DE FINANÇAMENT PÚBLIQUES
El pagament d'un impost directe, denominat cànon - que grava el fet de posseir un televisor- Les subvencions públiques provinents dels pressupostos de l'Estat
els ingressos publicitaris provinents de la venda d'espais.
La venda de programes en els mercats internacionals, quantitats significatives en el cas britànic i testimonial en els altres països.
El finançament de les televisions públiques en alguns països de la Unió Europea
cànon televisiu |
publicitat |
finançament Públic |
|
gran Bretanya |
x |
||
Alemanya |
x |
||
països Baixos |
x | x |
|
Irlanda |
x |
x |
|
Àustria |
x |
x |
|
França |
x |
x |
x |
Itàlia |
x |
x |
x |
Bèlgica |
x |
x |
x |
Espanya |
x |
x |
|
Portugal |
x |
x |
LA TELEVISIÓ PRIVADA:
FONTS DE FINANÇAMENT
Producció i compravenda de programes Publicitat. L'establiment de la tarifa s'estableix tenint en compte la valoració i el perfil dels teleespectadors
Trucades de telèfon i missatges SMS de les teleespectadors als programes
LA PUBLICITAT I EL PATROCINI A TV
Agents implicats:
anunciants Agències de publicitat
Centrals de mitjans
Emissores de televisió
Modalitats de Publicitat:
Anunci o espot patrocini
sobreimpressions
publireportatges
publicitat interactiva
DESREGULACIÓ.
Es va començar a produir a partir de 1975 amb les següents conseqüències: A Estats Units:
Desenvolupament de la TV per cable i de la TV de pagament
Augment de la quota de producció pròpia
A Europa:
L'incentiu a la televisió comercial privada
La desestabilització de la televisió pública
La competència comercial entre televisions (públiques i / o privades)
La flexibilització de la regulació de la publicitat
Desenvolupament de la TV de pagament
El sector privat domina la TV per cable i satèl·lit
La TELEVISIÓ de pagament
És un servei de televisió -suministrado via hertziana (satèl·lit o terrestre) o per cable- que ofereix la possibilitat d'accedir a programacions específiques a canvi d'una quota.modalitats:
Pagament d'un abonament -generalment mensualment. Pagament per consum o pagament per visió.
funcionament tècnic
L'estació de televisió emet un senyal codificat, que un aparell present a casa de l'abonat -el decodificador- és capaç de restituir per a la seva visió és televisió.
Els grans esdeveniments
Mitjana Events (ME) o esdeveniments mediàtics.
Són esdeveniments de rellevància nacional o internacional que congreguen davant del televisor a grans sectors socials.Característiques:
Planificats i anunciats o imprevistos, però sempre únics. Es retransmeten en directe.
Succeeixen fora dels estudis de televisió.
exemples:
Funeral de Diana de Gal·les, Visita de Joan Pau II a Cuba, Jocs Olímpics, casament de la infanta Cristina de Borbó, atemptat contra les Torres Bessones a Nova York l'11 de setembre de 2001 ...
VEURE TELEVISIÓ
Podem globalitzar les actituds davant el fet de veure la televisió en tres grans grups: 1.- "els apocalíptics" per als que les emissions televisives afavoreixen la manipulació, l'alineació ja que tot violència, sexe, llenguatge groller ... teleporqueria.
2.- "els integrats" per als quals les emissions televisives constitueixen un dels mecanismes bàsics de socialització i una de les principals fonts d'informació.
3.- "els televidents actius" aquells capaços d'analitzar críticament els productes audiovisuals oferts i de donar als mateixos significats funcionals per a les seves necessitats.