A- A A+
 
L'angle de visió és el punt de vista o la posició òptica amb el qual enfoquem l'acció representada.
 
L'angle visual ens permet veure les coses per sota o per sobre. Dóna profunditat i volum a la vinyeta; també dóna més expressivitat al pla: sensació de grandesa, de petitesa...
Les diverses angulacions permeten punts de vista insòlits que distorsionen l'espai òptic com els que representen els objectius de gran angular de la fotografia, el cinema o la televisió. 
 
Els pintors del Renaixement ja van descobrir aquesta tècnica de representació de la realitat. Leonardo da Vinci, per exemple, va experimentar amb perspectives curvilínies.
El pintor italià, Mantegna, va pintar, al 1480, un Crist mort ajegut, en un accentuat escorç que va suscitar molts comentaris per la seva gosadia plàstica.
 


Punt de vista i angulació

L'angle de visió que defineix el punt de vista de la càmera amb relació al referent contribueix a potenciar el valor expressiu d'una imatge.
L'angle de visió ens permet  veure les coses per sota o per sobre o a nivell. En funció de com situem la càmera respecte l'objecte fotografiat podem parlar de diferents tipus d'angles:

  1. NormalL'eix de la càmera és perpendicular o gairebé perpendicular al referent.
  2. Picat o de presa alta: L'eix de la càmera va de dalt a baix, sempre per damunt del referent. Quan és total, l'exemple del mig, s'anomena zenital. Serveix per a descriure un paisatge o un grup de personatges, expressa la inferioritat o la humiliació d'un subjecte, o la impressió de pesadesa, ruïna, fatalitat... L'eix òptic pot arribar a ser totalment perpendicular a l'eix horitzontal, mirant la càmera cap avall ("vista d'ocell" - zenital o picat perfecte).
  3. Contrapicat o de presa baixa: L'eix de la càmera va de baix a dalt, sempre per sota del referent. Físicament allarga els personatges, en crea una visió deformada; expressa exaltació de superioritat, de triomf... L'eix òptic pot arribar a ser totalment perpendicular a l'eix horitzontal, mirant la càmera cap amunt ("vista de cuc" -Nadir o supina o contrapicat perfecte). 
 
Podem matitzar les angulacions encara més si definim l'alçada on situem la càmera:
  1. NORMAL: La càmera se situa a una distància del sòl equivalent a la de la vista
  2. BAIXA: La càmera se situa per sobre el metre i mig de distància del sòl
  3. ALTA: Se situa a una distància major a 1,80 metres


Pla Holandès (Pla aberrant)

Aquest pla es caracteritza per la inclinació de la càmera. Generalment uns 45 graus.  Aquest pla pretén expresar inestabilitat en una situació o en la personalitat d'un individu. 
És un recurs que es va fer servir durant els anys 30 i 40 en el cinema holandès. Habitualment aquest pla se sol muntar combinant inclinacions succesives oposades.
Es pot observar en diferents escenes de la pel·lícula Stay 2005, que en el següent trailer es pot veure aquest efecte en diferents moments:

stay (2005 Marc Foster)

 

Joomla templates by a4joomla