A- A A+

 


 TITOL: El general Nguyen Ngoc Lona executant al presoner del Vietcong, Nguyen Van Lem, Saigón, 1 de febrer de 1968

FOTÒGRAF: Eddie Adams.


  • La fotografia provocà l'anomenada "guerra mediàtica"; el desenvolupament de la guerra es va veure afectat per la difusió d'imatges.
  • El fotògraf va produir una de les imatges més icòniques del segle XX.
  • La càmera  CAPTA OBJECTIVAMENT UN ESDEVENIMENT REAL; l'execució d'un ésser humà.--> la VELOCITAT D'OBTURACIÓ (EXPOSICIÓ 1/500 s) congela allò que l'ull humà no pot veure.--> Adams guanyà el premi Pulitzer.
  • La lectura denotativa és clara... però la imatge parla de les circumstàncies de l'execució? dels motius? ... L'ESPECTADOR EMPATITZA AMB LA VÍCTIMA.
  • El mateix fotògraf reconeix que la imatge té mancances tècniques (és una barreja d'experiència professional, reacció instintiva y sort.--> fins i tot confessà no comprendre la importància de la imatge i els efectes que tindria.

...va enfundar la pistola i va dir: "Va matar a molts dels meus homes i a molta de la vostra gent". i va seguir caminant... era una guerra... jo havia vist morir a tanta gent... no és agradable, però ... va disparar, era un presonar i el va disparar; potser jo haura fet el mateix. La fotografia va destruir la seva vida i això és el que més em molesta de tot... suposos que la fotografia... va provocar coses bones, però jo no vull ferir a les persones... realment em molesta. Com a fotògraf aquesta no és la meva intenció, no és allò que vull fer.

 

Per altra banda

  • la imatge ha deixat el testimoni d'aquell fet.
  • La fotografia no només va influir a la vida de Loan sinó que va canviar la opinió pública.
  • Existeix doncs una RESPONSABILITAT ÈTICA del fotoperiodista o del fotògraf documental. (cal que les imatges siguin neutrals, desinteressades?... la càmera i el seu ull es indiferent a l'escena... però això podem pensar que la fa VERITABLE.
  • En l'actualitat molts dels àmbits de la societat són una posada en escena (representació).

 

Joomla templates by a4joomla