Cal llegir amb deteniment l'article següent. Tot seguit caldrà realitzar FOTOGRAFIES amb PROFUNDITATS DE CAMP DIFERENTS emprant diferents diafragmes, de tal manera que exemplifiquin les explicacions que es detallen a continuació; tot seguit heu de penjar-les amb el vostre identificador a la carpeta DIAFRAGMA (a la subcarpeta corresponent)
Podeu prendre de referència les imatges dels exemples. També podeu observar els autors que es citen per tal d'agafar idees. De tot plegat caldrà saber explicar la realització de cada exercici i la tècnica fotogràfica que heu seguit. 
Per a les fotografies realitzades es recomana als alumnes utilitzar: trípode i objectes quotidians.


Instants fotogràfics. El diafragma

” Tot succeeix en un breu instant de temps, el temps que el diafragma està obert i deixa passar la llum”

Quan varem pensar en aquest taller varem pensar en aquest breus moments i totes les seves possibilitats creatives, però també en la seva vessant tècnica que es imprescindible alhora de poder controlar la nostra escena i en aquells autors (Arnold Newman, Diane Arbus, Richard Averdon, Eugene Smhit, Man Ray, Ernest Hess, etc.) que són referència i que ens poden aportar noves visions creatives.


Intoducció: retrat versus diafragma

Què és, on està situat i per a què serveix aquesta part de la nostra càmera i la seva vinculació amb el retrat.

El diafragma és una mena d’iris de làmines metàl·liques situat al nostre objectiu que controla la quantitat de llum que passa fins al sensor, alhora, la seva obertura també influeix en el percentatge de la imatge que apareix nítida.

L’obertura del diafragma es calcula en base als números f o punts de diafragma sent una obertura gran un f1,4 i una obertura més petita un f22, això pot semblar estrany però els números f equivalen a una fracció de la distancia focal de la lent. L’obertura màxima d’un objectiu és el stop zero i per reduir la seva circumferència haurem de dividir el seu diàmetre per l’arrel quadrada de 2, això explica que com major és el número menor és la seva obertura.

L’ús d’una major o menor obertura de diafragma afectarà a la zona nítida i difuminada de les nostres fotografies, o dit d’una altra manera, es donarà la profunditat de camp de la imatge.

 

A la fotografia de retrat la profunditat de camp ens ajudarà a situar d’una manera més fàcil el centre d’ interès de la instantània però també per aconseguir-la intervenen altres factors com:

La llum ambiental

que farà que obrim o tanquem la obertura per deixar passar més o menys llum. Retrat d’interior o retrat d’exterior.

L’enfoc selectiu

o punt de la imatge que volem donar el protagonisme per aconseguir un retrat més formal o amb una vessant més artística.

La distancia d’enfoc

o distancia entre la nostra càmera i l’objecte fotografiat ( 1 m, 3m, ..) que ens permetrà obtenir una major o menor profunditat de camp o distancia entre el punt més proper o més allunyat del motiu fotografiat que apareix més nítid.

La distancia focal

de l’objectiu utilitzat ( 18mm, 50mm,..) que ens permetrà variar l’àngle de visió i per tant la perspectiva d’una mateixa escena ja que amb la utilització d’un 28mm els elements del fons semblaran allunyats i tot al contrari amb un de 200 mm el subjecte principal i el fons sembla que estiguin al mateix pla.


 

 

Autors recomanats: Irving Penn, Diane Arbus, Richard Avedon, Robert Frank i Lee Friedlander. 





i ara anem per la pràctica

Fotos de paisatge

  • Es tracta de veure com canvia la percepció de la distància entre dos elements d'un paisatge quan es modifica la distancia focal:
    Fer tres fotos d'un paisatge amb la mateixa obertura de diafragma utilitzant tres distàncies focals diferents, comentar les diferències (sobretot  cal comentar la distància que hi ha entre objectes situats en profunditats diferents) i indicar quina d'elles és la distància focal més adequada, raonar la resposta.
  • Es tracta de veure com canvia la profunditat de camp en un paisatge que es modifica el diafragma
    Fer tres fotos d'un paisatge amb un "gran angular" utilitzant tres obertures de diafragma diferents, comentar les diferències i raonar quina d'elles és l'obertura més adequada, raonar la resposta.


Retrats/o objectes

  • Fer una foto de tres objectes ( o subjectes) situats a distàncies diferents buscant, amb el diafragma, la manera de resaltar al màxim l'objecte situat en la part central, utilitzant el concepte de profunditat de camp.
  • Fer una foto de tres objectes ( o subjectes)  buscant, amb el diafragma, la manera que només quedin dins del focus el primer objecte.
  • Fer una foto de tres objectes ( o subjectes)  buscant, amb el diafragma, la manera que només quedin dins del focus el tercer objecte.

Joomla templates by a4joomla