A- A A+

 

El projecte (Re)imagina’t té per objectiu crear un espai de discussió al voltant de la representació de les dones als mitjans de comunicació, que tingui en compte com s’ha construït la seva imatge en termes de discriminació social, i que procuri un diàleg i una observació sobre la realitat actual d’aquestes.

El projecte consta de tres parts:

En primer lloc, es tracta d’un procés participatiu-creatiu amb joves que cursen 3r i 4t d’ESO anomenat (Re)imagina’t. Fem un espot no sexista!

L’alumnat haurà de crear un guió per a un espot publicitari que superi els estereotips sexistes i promogui visions de transformació positiva dels hàbits consumistes.

El procés de creació de l’espot serà desenvolupat des de l’aula i serà conduït pel mateix professorat. L’Observatori acompanyarà aquest procés creatiu des de l’inici a través del seu web.

El guió escollit serà produït en un estudi de televisió i difós en diverses televisions locals, plataformes d’Internet, etc.

En segon lloc, es desenvoluparà un procés participatiu amb les dones dels 26 municipis que formen part de l’Observatori, amb l’objectiu de promoure una discussió entorn de la importància de trencar i qüestionar l’imaginari imperant que s’evidencia a través dels mitjans audiovisuals (televisió, publicitat, cinema…), i que actua com un escenari perfecte des del qual perpetuar i donar com a vàlids uns models que s’identifiquen com a imatge d’èxit.

Per acabar, tots dos processos conclouran en la celebració d’una jornada de reflexió i debat la tardor del 2016.

L’Observatori compte amb el suport de d’Institut Català de les Dones i de la Diputació de Barcelona

 

El programa (RE)Imagina’t compta amb la col·laboració de TV3 (el programa Tags) i de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna

tv3
tags
blanquerna

Descripció general

Què és?

(RE)IMAGINA’T és un concurs adreçat a grups de nois i noies d’entre 14 i 18 anys dels centres d’educació formal i d’entitats d’educació en el lleure dels municipis que formen part de l’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació, tot convocant-los a elaborar un guió i un story-board per a un espot no sexista. Els grups guanyadors tenen, com a premi, la possibilitat de realitzar l’espot, amb el suport d’un equip de professionals de producció audiovisual.

TV3, a través del programa TAGS, emetrà un reportatge sobre el projecte i els espots guanyadors.

Com funciona?

L’elaboració del guió i l’story-board s’ha de desenvolupar per grups a l’aula o al centre de lleure, amb la conducció dels professors/es o educadors/es. L’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació dona suport a aquest procés des del seu web www.observatoridelesdones.org, on es troben les indicacions, el material i els recursos necessaris per participar en el concurs.

Un cop seleccionats els guions guanyadors, els grups participaran del rodatge de l’espot amb la col·laboració dels equips professionals.

Els espots es presentaran públicament en un acte de cloenda del concurs al qual es convidarà a tots els centres participants i al públic en general a finals d’abril.

Per conèixer millor el funcionament del concurs, al final d’aquesta pàgina es pot trobar més informació sobre les darreres edicions, així com fotografies dels rodatges i continguts dels actes de cloenda.

Quins són els objectius de (RE)IMAGINA’T?

L’objectiu principal del concurs és contribuir a desenvolupar l’esperit crític dels i les joves en relació amb els rols estereotipats de gènere presents en la publicitat tot incentivant la seva creativitat i la seva implicació en la construcció de noves pràctiques comunicatives que treballin positivament la diferència sexual.

A través d’aquesta convocatòria es pretén igualment impulsar el treball en grup i la creació participativa així com incrementar a la sensibilització ciutadana pel que fa a la pervivència de l’androcentrisme i el sexisme en els mitjans de comunicació.

Categories i premis

Podran participar grups de noies i nois de 14 a 18 provinents de centres educatius de formació reglada i no reglada (instituts, centres de lleures, centre obert, centres d’educació especial, centres de formació professional, centre de formació de persones adultes, …)

Categories: 

  • Categoria 1: Grups de noies i nois de 14, 15 i 16 anys
  • Categoria 2: Grups de noies i nois de 17 i 18 anys

Premis:

  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 1 sobre un espot no sexista que es refereixi a un producte.
  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 1 sobre un espot referent a una campanya de sensibilització a favor d’una societat menys sexista.
  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 2 sobre un espot no sexista que es refereixi a un producte.
  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 2 sobre un espot referent a una campanya de sensibilització a favor d’una societat menys sexista.

El Jurat format per persones expertes de l’àmbit de l’educació, el cinema, la televisió i la publicitat atorga els premis als millors treballs presentats a cada categoria i, en el seu veredicte determinarà també quins es realitzaran amb els equips de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna i quin serà el que es realitzi amb l’equip de TV3.

Els guions escollits seran produïts pel programa TAGS de TV3 i per la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Ramon Llull

Passos a seguir

1. Llegiu atentament les bases de participació.

2. Empleneu la fitxa de participació i envieu-la a l’adreça Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. abans del 13 de novembre de 2015.

3. Tingueu present el calendari de treball.

4. A la guia de treball trobareu, pas a pas, tota la informació que us cal per anar desenvolupant el vostre guió. Les paraules destacades estan enllaçades amb informació més extensa que desenvolupa els conceptes.

5. A l’apartat de recursos trobareu tant el material de treball (plantilla de storyboard, tipus de plans, entre d’altres), com exemples de bones pràctiques i bibliografia complementària per si voleu continuar aprofundint en el tema.

Calendari de treball

El procés de treball es desenvoluparà al llarg del curs acadèmic 2015-2016.

La data límit d’inscripció en el (RE)imagina’t, serà el 13 de novembre de 2015. Es preveu que el termini per presentar els de treballs finalitzi el 12 de febrer de 2016.

Veure el calendari de treball (PDF).

Bases del concurs

L’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicacióconvoca la 7ª edició del concurs (RE)imagina’t per a l’elaboració d’un guió d’un espot no sexista. La convocatòria s’adreça a l’alumnat de qualsevol tipus d’ensenyament d’entre 14 i 18 anys, dels municipis implicats en l’Observatori, i premia amb la producció dels espots i les campanyes de sensibilització els quatre millors guions rebuts.

Es tracta d’un concurs en el qual cada centre treballarà de forma autònoma. Al web www.observatoridelesdones.org hi trobareu tota la informació i els materials necessaris per poder dur a terme el guió.

El concurs es regeix per les bases següents: PDF

INSCRIPCIÓ I PARTICIPACIÓ

Descarregueu la fitxa d’inscripció en format word.
Ompliu el formulari. Un cop el tingueu, envieu-lo per correu electrònic.

Heu d’emplenar una fitxa per cada grup de treball, és a dir, per cada grup que presentarà un guió.

Les fitxes d’inscripció ens les heu de fer arribar a l’adreça electrònicaAquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

1. Pot participar en el concurs l’alumnat d’entre 14 i 18 anys de qualsevol tipus d’ensenyament dels municipis membres de l’Observatori.

2. Per participar, és imprescindible haver enviat la inscripció abans del dia 13 de novembre de 2015 a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

3. S’admetrà un guió per cada grup participant. Els grups estaran formats per un mínim de tres persones i un màxim de cinc.

4. Els projectes s’hauran d’enviar per correu electrònic a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..

5. La data de presentació dels guions finalitza el 12 de febrer de 2016.

REQUISITS TÈCNICS

6. Pot ser un espot comercial, és a dir, que anunciï un producte ( tingueu en compte que no es poden utilitzar marques existents al mercat) o una campanya de sensibilització en l’àmbit de la corresponsabilitat.

7. Cal presentar el guió narratiu i un storyboard de fins a deu plans seguint els models que trobareu a l’apartat de recursos del web de l’Observatori.

8. És preferible que els guions no incloguin seqüències rodades en exteriors, ni efectes especials, ni un gran nombre de personatges per tal de fer viable la producció dels espots.

9. La durada de l’espot serà de, com a màxim, vint segons.

JURAT

10. Un jurat conformat per professionals dels mitjans de comunicació, persones expertes en gènere, publicitat i educació, així com també l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació, seleccionarà un guió finalista que es donarà a conèixer a meitats de març de 2016.

PREMIS

11. Categories i els premis.

Categories: 

  • Categoria 1: Grups de noies i nois de 14, 15 i 16 anys
  • Categoria 2: Grups de noies i nois de 17 i 18 anys

Premis:

  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 1 sobre un espot no sexista que es refereixi a un producte.
  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 1 sobre un espot referent a una campanya de sensibilització a favor d’una societat menys sexista.
  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 2 sobre un espot no sexista que es refereixi a un producte.
  • Premi al millor guió i story-board presentat a la categoria 2 sobre un espot referent a una campanya de sensibilització a favor d’una societat menys sexista.

12. Un dels guions seleccionats serà produït per TV3 i emès al programa TAGS. Els altres tres espots seleccionats seran produïts per la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Ramon Llull. Els espots es mostraran al web de l’Observatori i a través de diverses plataformes a Internet. Així mateix, restaran a disposició dels municipis i centres participants interessats a difondre’ls.

13. Durant el mes de juny tindrà lloc un acte públic on es presentaran els espots guanyadors i en el que es convidarà a participar tot l’alumnat participant.

14. Els guions presentats no seran retornats. Si bé la propietat intel·lectual de les obres presentades és de les autores i/o autors, els guions queden en poder de l’Associació Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació: se cedeixen tots els drets d’autoria de les obres presentades a concurs en activitats sense ànim de lucre (sense una explotació comercial) sempre que aquestes activitats tinguin com una de les seves finalitats la sensibilització sobre el paper dels mitjans de comunicació en la superació dels arquetips de gènere i/o la difusió i promoció del projecte de l’Observatori.

 

Guia de treball. Anem pas a pas

En aquest document trobareu, pas a pas, la informació que us cal per anar desenvolupant el vostre guió, tant pel que fa a qüestions pràctiques com a la informació teòrica per entendre cada un d’aquests passos (què és la publicitat sexista, quin és el procés de creació d’un espot, etc.).

A més, hi trobareu les referències per utilitzar el material de l’apartat de recursos que necessiteu en cada cas.

Recursos

Aquí disposeu del material de treball que necessitareu en el procés (des de les plantilles amb què presentareu el guió i el storyboard fins a exemples que us ajudaran en la feina).

GUIÓ

Instruccions per a la plantilla de guió

Plantilla de guió

Exemple de guió publicitat

STORYBOARD

Instruccions per la plantilla de storyboard
Plantilla de storyboard

Exemple de storyboard cinema 01
Exemple de storyboard cinema 02

Exemple de storyboard publicitat 01
Exemple de storyboard publicitat 02
Exemple de storyboard publicitat 03
Exemple de storyboard publicitat 04
Exemple de storyboard publicitat 05

Exemple de storyboard televisió 01
Exemple de storyboard televisió 02

Exemple d’aplicació de storyboard 01
Exemple d’aplicació de storyboard 02

LLENGUATGE AUDIOVISUAL

Tipus de plans

Exemple de zoom: Arsénico por compasión.
Exemple de panoràmica: True Blood.
Exemples de tràvelings.
Exemples de plans i moviments de càmera.

Bones pràctiques publicitàries

Exemple 1. Nike.
Exemple 2. Mixta. 
Exemple 3. Iphone 4.

Publicitat sexista

Exemple 1. Wii fit
Exemple 2. Spot Axe El fin del mundo
Exemple 3. Amstel, sabemos lo que te gusta

Si voleu aprofundir el tema, podeu consultar la bibliografia complementària:

Consell de l’Audiovisual de Catalunya. 2005. Com veure la TV. La publicitat. Material didàctic per a infants i joves. Barcelona: Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

Ogilvy, David. 1990. «Cómo hacer anuncios de televisión que vendan». A: Ogilvy y la publicidad. Barcelona: Folio.

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació. (2006) .«Apunt didàctic 2: les joguines.» Barcelona: Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació.

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació. (2009) .«Article del mes: Fes del regal quelcom diferent.» Barcelona: Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació.


Ves a les diferents edicions

1ª EDICIÓ 2ª EDICIÓ 3ª EDICIÓ 4ª EDICIÓ 5ª EDICIÓ 6ª EDICIÓ 7ª EDICIÓ

Joomla templates by a4joomla